Kürt Kadın Arşiv ve Kütüphanesi üçüncü yılını kutladı

Kürt Kadın Arşiv, Araştırma ve Kütüphane Merkezi’nin üçüncü kuruluş yıldönümü dolayısıyla düzenlenen etkinlikte, kadınların tarihini ve kültürel mirasını korumanın önemi vurgulandı. Etkinlikte, merkezin fikir öncülerinden Nagihan Akarsel de anıldı.

Silêmanî - Silêmanî’de Kürt Kadın Arşiv, Araştırma ve Kütüphane Merkezi’nin üçüncü kuruluş yıldönümü dolayısıyla özel bir etkinlik düzenlendi. Kürdistan’ın dört parçasından çok sayıda yazar, aktivist, kadın hakları savunucusu ve aydın etkinliğe katılırken, bazı isimler de merkeze kutlama mesajları gönderdi.

Jineolojî Akademisi ile Kürdistan Kadınlar Birliği’nin ortak projesi olan merkez, üç yıllık hazırlık ve çalışmaların ardından 24 Haziran 2023 tarihinde resmen açılmıştı. Merkezin kuruluş fikri ise aynı zamanda girişimin öncülerinden olan Nagihan Akarsel tarafından ortaya atılmıştı.

Etkinlik kapsamında iki ayrı çalışma gerçekleştirildi. Bunlardan ilki, yalnızca kadınlar tarafından kaleme alınan eserlerin yer aldığı ve “Bir Kadının Kitabını Bırak, Bir Kadının Kitabını Al” sloganıyla düzenlenen kitap değişim etkinliği oldu. İkinci etkinlik ise “Kürt Ninnilerinde Melodi” başlıklı seminerdi. Seminerde Kürt ninnileri psikolojik ve toplumsal açıdan ele alınarak değerlendirildi.

Yazar ve aktivist Kinyer Abdullah, merkezin kadınların tarihini kendi perspektiflerinden yazmalarını hedefleyen stratejik projeler yürüttüğünü belirtti. Kinyer Abdullah, folklor, sözlü tarih ve kadın hafızasına ilişkin çalışmaların önümüzdeki dönemde merkezin temel faaliyet alanlarından biri olacağını söyledi.

‘Merkez, kadınların tarihini, kültürünü ve hafızasını korumak amacıyla kuruldu’

Etkinlikte yapılan konuşmalarda, Kürt Kadın Arşiv ve Kütüphane Merkezi’nin Kürt kadınlarının tarihini, kültürünü ve hafızasını korumak amacıyla kurulduğu vurgulandı. Katılımcılar, kadınların kendi tarihlerini yazabilmeleri için arşiv ve kütüphane çalışmalarının büyük önem taşıdığına dikkat çekti.

Yazar Fevziye Salih ise kitapların insanlık tarihindeki yerine değinerek, yazının mağara dönemlerinden günümüze uzanan gelişim sürecini anlattı. Kitapların insanlığın en önemli uygarlık birikimlerinden biri olduğunu belirten Fevziye Salih, merkezin kadınların toplumsal ve tarihsel konumlarını yeniden güçlendirmelerine katkı sunduğunu ifade etti.

Konuşmalarda ayrıca, kadınların tarihlerini kendi bakış açılarıyla kayıt altına almalarının önemine vurgu yapılarak, Kürt Kadın Arşiv ve Kütüphane Merkezi’nin bu alandaki çalışmalarının büyütülmesi çağrısı yapıldı.