سازمان ملل: پس از سه سال جنگ، ۹ میلیون نفر در سودان همچنان آواره‌اند

سازمان ملل متحد اعلام کرده که ۴.۵ میلیون سودانی به کشورهای دیگر پناه برده‌اند و ۹ میلیون نفر نیز در داخل کشور آواره هستند. این در حالی است که به دنبال بهبود وضعیت امنیتی در چند ایالت مهم، حدود ۴.۵ میلیون نفر توانسته‌اند به محل زندگی خود بازگردند.

مرکز خبر - سودان با بحرانی انسانی بی‌سابقه دست‌وپنجه نرم می‌کند. خدمات عمومی و زیرساخت‌های اساسی رو به فروپاشی است و نیازهای فوری مردم هر روز گسترده‌تر می‌شود. هم‌زمان، سازمان‌های امدادرسان برای دسترسی به آسیب‌دیدگان با مشکلات فزاینده‌ای مواجه‌اند؛ مسئله‌ای که وضعیت انسانی این کشور را روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌کند.

سازمان ملل متحد روز یکشنبه ۲١ ژوئن اعلام کرد که سودان همچنان بزرگ‌ترین بحران آوارگی جهان را تجربه می‌کند و دست‌کم ۴.۵ میلیون شهروند سودانی به کشورهای دیگر پناه برده‌اند.

ماری هلن فرنی، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، گفت با وجود گذشت سه سال از آغاز درگیری‌ها، هنوز نزدیک به ۹ میلیون نفر در داخل سودان آواره هستند.

به گفته او، بازپس‌گیری ایالت‌های خرطوم، الجزیره و سنار توسط ارتش سودان و توقف درگیری‌ها در این مناطق، نقش مهمی در بازگشت حدود ۴.۵ میلیون آواره به خانه‌هایشان داشته است. او افزود که بر اساس برآوردها، نزدیک به ۱.۸ میلیون نفر از این بازگشت‌کنندگان تنها به ایالت خرطوم بازگشته‌اند؛ موضوعی که از بهبود نسبی شرایط امنیتی در این منطقه حکایت دارد.

از زمان آغاز درگیری میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در اواسط آوریل ۲۰۲۳، این کشور یکی از سخت‌ترین بحران‌های تاریخ معاصر خود را پشت سر می‌گذارد. طبق برآورد نهادهای بین‌المللی، این جنگ تاکنون ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها نفر را در داخل و خارج از سودان آواره کرده است. ابعاد گسترده این آوارگی نشان‌دهنده پیامدهای عمیق انسانی جنگ و همچنین دشواری‌های فراوان در مسیر امدادرسانی و بازگرداندن ثبات به کشور است.