Kuzey ve Doğu Suriyeli çiftçiler ‘Şam Kaş’ platformunun kaldırılmasını istiyor

Yirmi dönümlük arpa hasadına başlayan çiftçi Îman Namo, ürünlerini teslim etmek ve ödemelerini almak için kullanmak zorunda kaldıkları “Şam Kaş” platformunun çiftçilere yeni yükler getirdiğini belirterek, kaldırılmasını talep etti.

SORGUL ŞÊXO

Til Temir – Kuzey ve Doğu Suriye’de hasat sezonu her yıl olduğu gibi bu yıl da Haziran ayının ilk yarısında başladı. Suriye’nin stratejik gıda deposu olarak görülen bölgede en yaygın ekilen ürünler buğday ve arpa. Ancak bu yıl yaşanan yangınlar, binlerce hektarlık ekili alanı kül etti. Çiftçilerin büyük emek ve maliyetle yetiştirdiği buğday ve arpa tarlalarının yanması, hasat sezonuna gölge düşürdü.

Öte yandan Suriye Ekonomi ve Sanayi Bakanlığı’nın 21 Mayıs’ta devreye aldığı “Şam Kaş” adlı elektronik platform da çiftçilerin tepkisine neden oldu. Platform kapsamında çiftçilerin ürünlerini teslim edebilmeleri için önceden elektronik randevu alması gerekiyor. Buğday alım sürecini belirli gün ve saatlere bağlayan uygulama, birçok çiftçi tarafından yeni bir yük olarak değerlendiriliyor. Bu yıl 20 dönüm arazisine arpa eken çiftçi Îman Namo da hasada başlarken, yangınların yanı sıra elektronik platformun yarattığı sorunlara dikkat çekti.

‘Çiftçilerin yükü daha da ağırlaştı’

 

Çiftçi Îman Namo, bu yıl yaşadıkları en büyük sorunun “Şam Kaş” elektronik platformu olduğunu belirterek, uygulamanın çiftçilerin yükünü daha da artırdığını söyledi. Bazı çiftçilerin ürünlerini teslim edebilmek için 9 ila 12 ay arasında beklemek zorunda kalacağını ifade eden Îman Namo, “Arazilere yapılan tüm masraflar, verilen emek, yakıt ve sulama maliyetleri düşünüldüğünde bu platform çiftçilerin yükünü daha da ağırlaştırıyor” dedi.

Uzun bekleme sürelerinin yeni ekonomik sorunlara yol açtığını vurgulayan Îman Namo, çiftçilerin bir yıllık emeğinin karşılığını almak için aylarca beklemek zorunda bırakıldığını belirtti. Geçmiş yıllarda ürünlerin alım merkezlerine daha kolay teslim edildiğini ve ödemelerin kısa sürede yapıldığını hatırlatan Îman Namo, bu yıl ise yakıt fiyatlarındaki artış, tarımsal girdi maliyetlerinin yükselmesi ve Suriye lirasının dolar karşısında değer kaybetmesinin çiftçileri daha da zor durumda bıraktığını vurguladı.

‘Çiftçiler yıl boyunca verdikleri emeğe sahip çıkmalı’

Îman Namo, geçici yönetime ile Suriye Ekonomi ve Sanayi Bakanlığı’na çağrıda bulunarak, “Şam Kaş” elektronik platformunun kaldırılmasını istedi. Platformun çiftçilerin sorunlarını artırdığını belirten Îman Namo, yetkililerin çiftçilerin yaşadığı ekonomik sıkıntıları dikkate alması gerektiğini söyledi. Bir süredir silahlanarak arpa tarlalarının koruduğunu aktaran Îman Namo, sözlerinin sonunda şu hususlara dikkat çekti:

“Her köy güvenli değil. Öncelikle kadınlar, ardından çiftçiler olarak kendimizi ve tarlalarımızı yangın çıkaranlardan ve zarar veren kişilerden korumamız gerekiyor. Çünkü son günlerde özellikle Zirgan ve Til Temir çevresinde birçok çiftçinin tarlası yandı. Yangınların sorumluları ise Türk işgal güçleri ve kimliği belirsiz kişilerdi. Bu nedenle bugün görevimiz, hasat sezonunu sağ salim tamamlayana kadar topraklarımıza sahip çıkmak ve onları korumaktır. Çiftçiler yıl boyunca verdikleri emeğe sahip çıkmalı, tarlalarında bulunmalıdır. Aynı zamanda biçerdöverlerle buğday ve arpalarını adım adım hasat etmeye devam etmelidirler.”