وزارت بهداشت غزه: قربانیان جنگ همچنان رو به افزایش است
وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که با ادامه حملات اسرائیل و نقض مکرر آتشبس، شمار قربانیان جنگ در این منطقه به بیش از ۷۳ هزار کشته و ۱۷۳ هزار زخمی رسیده است.
مرکز خبر – امروز پنجشنبه ٢٨ خردادماه، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته دو نفر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدهاند. با ثبت این آمار، مجموع تلفات جنگ از اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون به ۷۳ هزار و ۱۸ کشته و ۱۷۳ هزار و ۲۷۳ زخمی رسیده است.
این وزارتخانه همچنین تأکید کرد که حملات و تیراندازیهای اسرائیل در نقاط مختلف غزه همچنان ادامه دارد. به گفته این نهاد، تعدادی از قربانیان هنوز زیر آوار یا در مسیرهای دسترسی باقی ماندهاند و نیروهای اورژانس و دفاع مدنی تاکنون نتوانستهاند به آنها برسند.
بر اساس این گزارش، از زمان اجرای توافق آتشبس در اکتبر ۲۰۲۵ تاکنون، موارد نقض این توافق باعث کشته شدن بیش از یک هزار نفر و زخمی شدن ۳ هزار و ۱۶۵ نفر شده است.
توافق آتشبس پس از دو سال جنگی به دست آمد که علاوه بر تلفات گسترده انسانی، خسارتهای سنگینی نیز به زیرساختهای غزه وارد کرد؛ بهگونهای که حدود ۹۰ درصد زیرساختهای غیرنظامی این منطقه آسیب دیده یا ویران شدهاند.
در همین حال، اسرائیل حضور نظامی خود را در مناطق فلسطینی گسترش داده و اکنون حدود ۶۴ درصد نوار غزه را در کنترل دارد؛ در حالی که طبق مفاد توافق، این میزان باید ۵۳ درصد میبود. همچنین در دوم ژوئن امسال، دهها خانواده در شرق شهر غزه پس از استقرار بلوکهای بتنی زردرنگ توسط نیروهای اسرائیلی، مجبور به ترک خانههای خود شدند. به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، این اقدام نشاندهنده گسترش بیشتر «خط زرد» به سمت غرب است.
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) نیز گزارش داده است که از مجموع ۳۷ بیمارستان غزه، تنها ۲۰ بیمارستان بهطور محدود فعالیت میکنند و هیچیک با ظرفیت کامل در حال ارائه خدمات نیستند. علاوه بر این، ورود به غزه همچنان با محدودیتهای شدید روبهرو است و ارسال کمکهای بشردوستانه نیز هنوز متوقف مانده است.