کژال رحمانی پس از ١٨ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد
کژال رحمانی، پس از ۱۸ روز اعتصاب غذا در زندان زنان سنه و در پی درخواست خانوادهاش، به اعتصاب غذای خود پایان داده است.
مرکز خبر – امروز چهارشنبه ٣ تیرماه، شبکه حقوق بشر کوردستان از پایان اعتصاب غذای کژال رحمانی، زندانی سیاسی کورد، خبر داد. براساس این گزارش، کژال رحمانی روز سهشنبه ٢ تیرماه، پس از ۱۸ روز اعتصاب غذا در زندان زنان سنه و در پی درخواست خانوادهاش، به اعتصاب غذای خود پایان داده است.
شبکه حقوق بشر کوردستان اعلام کرد که کژال رحمانی در اعتراض به بازداشت خود و اعضای خانوادهاش، نحوه برخورد نیروهای امنیتی و فشار برای پروندهسازی علیه آنان دست به اعتصاب غذا زده بود و در پی ۱۸ روز اعتصاب غذا با مشکلات جسمی متعددی روبهرو شده و درخواست انتقال او به بیمارستان نیز با مخالفت بازجویان اداره اطلاعات مواجه شده است.
در این گزارش آمده است که این فعال بازداشتشده به دلیل ۱۸ روز اعتصاب غذا دچار کاهش وزن، کاهش توان حرکتی، افت فشار، لرزش دست و کاهش شدید ضربان قلب شده است. همچنین در این مدت، درخواست پزشکان بهداری زندان برای اعزام وی به بیمارستان به دلیل وضعیت وخیم جسمی، مخالفت بازجویان اداره اطلاعات را در پی داشته است.
گزارش تاکید میکند که در چند روز اخیر به دنبال کاهش توانایی حرکتی، وی با کمک مأموران زندان برای انجام بازجویی به قسمت اداری زندان زنان منتقل شده است.
پیشتر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۵، خانواده وی با مراجعه به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب کامیاران، خواستار تعیین وضعیت آنان و موافقت با درخواست ملاقات با او شدند؛ اما بازپرس این پرونده اعلام کرده که اعتصاب غذای وی هیچ تأثیری در روند بازجویی توسط بازجویان وزارت اطلاعات ندارد و در صورت مرگ وی در نتیجه اعتصاب غذا، تنها گواهی فوت وی را صادر خواهند کرد.
براساس این گزارش، مقامات دادسرای عمومی و انقلاب کامیاران، اتهام کژال رحمانی و دانیال رحمانی را «عضویت در گروههای معارض خارج از کشور» اعلام کرده و از صدور قرار بازداشت موقت ۲۰ روزه برای آنان خبر دادهاند.
شایان ذکر است که این خواهر و برادر دادخواه روز شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵، توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند.
نیروهای امنیتی با محاصره منازل خانوادگی کژال رحمانی و دانیال رحمانی، پس از شکستن درهای ورودی، این خواهر و برادر را بدون ارائه حکم قضایی و با توسل به خشونت بازداشت کردند. به گفته منابع مطلع، نیروهای امنیتی ابتدا به اشتباه وارد واحد مسکونی دیگری در همان ساختمان شدند و یکی از ساکنان خانه که در خواب بود، پس از مواجهه با مأموران مسلح و نقابدار دچار شوک شده و بیهوش شد.