Belediye projelerini anlattı, yurttaşlar taleplerini sıraladı

Kayyımdan geri alınan Rêya Armûşê Belediyesi kadın ve gençlik alanındaki çalışmalarını paylaşırken, mikrofon uzattığımız yurttaşlar daha fazla park, kütüphane, etüt merkezi ve toplu ulaşım hizmeti talebinde bulundu.

MEMİHAN HİLBİN ZEYDAN

Wan - Rêya Armûşê (İpekyolu) Belediyesi kayyım gaspının ardından 2024 yılında yapılan seçimlerle Halkların Eşitlik ve Demokrasi (DEM Parti) yönetimine geçmiş ve eşbaşkanlık sistemi ile yönetilmeye başlanmıştı.

Belediye iki yıldır kayyımdan kalan borçlara ve 2025 yılında Wan Büyükşehir Belediyesi’ne kayyım atanmasına rağmen çalışmalarını sürdürüyor.

Rêya Armûşê Belediye Meclis Üyesi Öznur Evin, iki buçuk yıllık süreçte kadın ve gençlik alanında gerçekleştirilen çalışmaları anlattı.

‘Önceliğimiz kadınlar oldu’

 

Belediyenin kadın politikaları çalışmalarına işaret eden Öznur Evin, kadınları hapsedildikleri evlerden çıkmalarını sağlamak ve üretime katmak için Kent Bostanları ile işe başladıklarını söyledi.

Öznur Evin, “Kadın Kent Bostanları ile başladık. Çünkü kadınlar erkek egemenliği tarafından topraktan koparıldı ve eve kapatıldı. Belediyeleri devraldığımızda önceliğimiz kadınları evlerden alanlara taşımak oldu. Bu yüzden önceliği Kent Bostanlarına verdik. İlk bostanımız Hatuniye Mahallesi’nde kurduk, burada 10 kadın çalışıyor. Olumlu dönüşler alıyoruz. Kadınlarla bir araya gelerek, mahallelerde toplantılar yaparak kadınların taleplerini dinliyoruz. Her yılı bir bostan projesiyle başlatıyoruz. Şu an belediye bünyesinde 3 kadın kent bostanı var. Bu kent bostanlarında toplam 200 kadın çalışıyor” dedi.

Öznur Evin, Hatuniye Mahallesi’nde açtıkları kent bostanını savaştan dolayı göçe maruz bırakılan kadınlara ayırdıklarını, o kent bostanında sadece Afganistan ve İran’da yaşanan savaşlardan dolayı göç eden kadınların çalıştığına dikkat çekti. Öznur Evin, “Bilindiği üzere savaşta en ağır bedelleri kadınlar ve çocuklar ödüyor. Buradan hareketle İran başta olmak üzere Ortadoğu’da sonu gelmeyen savaş ortamından ve Wan’a yapılan yoğun göçten hareketle böyle bir çalışma yapmayı gerekli bulduk. Bu noktada 10 mülteci kadının başvurusu vardı biz de o kent bostanını onlara ayırdık” sözlerini kaydetti.

Kadın dayanışma merkezleri

Şiddete maruz bırakılan kadınları şiddet ortamından uzaklaştırmak ve şiddet ortamına geri dönmemesi için çeşitli girişimlerde bulunduklarını anlatan Öznur Evin, kayyımların ardından ilk kurdukları dayanışma merkezinin Çilkezî Kadın Dayanışma Merkezi olduğunu söyledi.

Öznur Evin, “Bu dayanışma merkezini şiddete veya herhangi bir toplumsal baskıya maruz bırakılan kadınlara yardım sunabilmek amacıyla açtık. Dayanışma merkezinin açılmasıyla eşzamanlı olarak baroyla şiddete maruz bırakılan kadınlara yasal ve hukuki anlamda yardımcı olmak için protokol imzaladık. Bütün kadın haklarını savunan sözleşmelere tabi bir belediyeyiz. Buna yönelik kararlarımızı meclisten geçirdik” diye belirtti.

Kadınları talepleri doğrultusunda projeler belirleniyor

Öznur Evin, 2 yılda 5 kadın merkezi ve 1 kadın kütüphanesi açtıklarını belirterek, kadın merkezlerinde sanatsal alanda üretimler yapıldığını ve ekonomik kazanç sağlayabilecek eğitimler verildiğini kaydetti. Öznur Evin, başlıca amaçlarının kadınların kendilerini toplumsal alanda daha rahat ifade edebilecekleri ve ekonomik olarak gelir elde edebilecekleri bir alan sunmak olduğunu vurguladı.

Her mahalleye bir spor salonu

Sportiv aktiviteler için de çeşitli girişimlerde bulunduklarını aktaran Öznur Evin, belediye bünyesinde kadınlara özel spor salonları açtıklarını belirtti. Öznur Evin, “Spor salonlarını kullanan kadınlarda bu noktada da çok güzel dönüşler aldık. Her mahallede kadınlara yönelik bir spor salonu projemiz var. Şu an 4 mahallede kadın spor salonumuz var yakın zamanda 2 mahallede daha açacağız” şeklinde konuştu.

Kadın spor salonlarından 2 bin 400 kadının yararlandığına değinen Öznur Evin, çocuklara yönelik iki spor merkezi kurulduğuna ve bu spor merkezlerinde 350 çocuğun yararlandığına işaret ederek, “Hasta, bakıma muhtaç veya çeşitli sebeplerden evden çıkamayanlar için evde spor hizmeti sunuyoruz. Spor hocalarımız ev ev gezerek spor merkezlerine gelemeyenlere evlerde gerekli egzersizleri yaptırıyorlar. Evde spor hizmetimizden 120 kişi yararlanıyor” dedi.

Öznur Evin, öğrencilere destek için birçok etüt merkezi ve kütüphanenin açılmasının yanı sıra gençler için atletizm pisti açıldığını ve 400’den fazla gencin ücretsiz olarak yararlandığını belirtti. Toplumsal yararı gözeterek çalışmalar yürüttüklerini vurgulayan Öznur Evin, “Buz pisti işlevsizleşmiş tadilat gerektiriyordu. Tadilatını yaptırdık ve tekrar faaliyete geçirdik. Buz pistinden yılda 10 bin kişi yararlanabiliyor. ‘Yüzme bilmeyen kalmasın’ etkinlikleri kapsamında 890 gence yüzme eğitimi verildi. Bunların yanı sıra yazın gelmesiyle beraber her hafta bir mahallede çocuk şenlikleri düzenliyoruz. Şenliklerde çocuklarla çeşitli oyunlar oynanarak birçok etkinlik yapılıyor” diye belirtti.

Halk belediyenin çalışmaları için ne düşünüyor?

 

Belediye kadın ve gençlere yönelik çalışmalarını bu şekilde sıralarken, sokakta kadınlara mikrofon uzatarak Rêya Armûşê Belediyesi’nden taleplerini ve belediyenin çalışmalarını sorduk.

Öğrenci İrem Irmak Kaçtaş, belediyenin öğrenciler için açtığı kütüphaneden faydalandığını ifade ederek, kütüphaneye giderken toplu taşıma aracı kullandığını ve araçların çok kalabalık olduğunu söyledi. İrem Irmak Kaçtaş,“Toplu taşıma araçları çok kalabalık, araçlar arttırılabilir. Kütüphanelerde gerçekleştirilen etkinlikler ve hocaların yaklaşımlarından çok memnunum. Deneme sınavları yapılıyor bu sayede eksiklerimizi görebiliyoruz. Tek sorun kütüphanede çok sıra oluyor daha büyük bir kütüphane olursa daha çok kişi yararlanabilir” talebinde bulundu.

‘Yeşil alanlar yetersiz’

 

Evinin yakınında bir park olmadığı için parka gidebilmek için bir saatinin yolda geçtiğini belirten Şehriban Arman da, “Ben Hacıbekir Mahallesi’nde oturuyorum, evim buraya çok uzak. Arkadaşımla ikimizin gidebileceği en yakın ortak park burası. Ve ben buraya bir saatte, arkadaşım 20 dakikada vardı. Bu yüzden çok faydalanamıyorum. Mahallelere daha fazla yeşil alan ve park yapılması lazım. Oturduğum mahallede oturulabilecek bir yeşil alan ya da çocukların oynayabileceği bir park yok. Birçok boş arazi var onlar değerlendirilebilir” şeklinde konuştu. 

 

Elasu Demir, park alanının yeterli fakat alanda bulunan aletlerin yetersiz olduğuna değinerek, “Çocuk parkı, kaykay pisti var fakat çocukların başka oyunlar oynaması için alan yok. Top oynamak için bir saha yapılabilir. Benim buraya gelmem çok uzun sürüyor. Kütüphaneyi kullanabilmek için çok erken kalkıp gelmek zorunda kalıyorum. Ona rağmen yer bulamıyorum listeye adımı yazdırıp saatlerce sıra bekliyorum. Evet birçok kütüphane var ama yetmiyor bu yıl üniversite sınavına 3 milyonda fazla öğrenci başvurdu. Ben de öğrenciyim ve çalışacak bir alana ihtiyacım oluyor. Evime yakın bir kütüphane olsa orayı kullanırdım. Etüt merkezi ve kütüphaneler arttırılmalı” sözlerini kaydetti.

‘Sanatsal çalışmalar desteklensin’

 

Gamze Çekirci ise, “Öğrenciler için açılan etüt merkezleri ve kütüphaneler yetersiz” dedi ve şöyle devam etti: “Buraya her gün çok fazla öğrenci geliyor. Çoğumuz yer bulamıyoruz, listeye ismimizi yazdırıp sıra bekliyoruz. Buradaki kütüphane küçük ve erken geldiğimizde bile yer olmuyor. Tatil günlerinde ders çalışabileyim diye sabah erken saatlerde uyanmak zorunda kalıyorum. Sürekli yer bulabilecek miyim kaygısıyla geliyorum. Etüt merkezlerimizin kapasitesinin arttırılmasını istiyorum. Bunun yanı sıra sanatsal çalışmalarını ağırlık verilmesi ve desteklenmesi gerektiğini düşünüyorum.”